tirsdag den 19. april 2011

Anmeldelse: Fairtex AB 1 Shorts

Så er tiden kommet til at skrive en anmeldelse af Fairtex AB 1 shortsene.
Fairtex er et firma i Thailand, som producerer kampsportsudstyr. Målgruppen er hovedsagelig Thai boksere, dog laver de også produkter til andre kampsportsgrene, heriblandt MMA. Specielt deres sparringshandsker (FGV 15) er meget brugte, men også meget elskede blandt diverse MMA udøvere.
Jeg vil i denne anmeldelse skrive om deres MMA shorts, som hedder Fairtex AB 1. Jeg vil først skrive lidt om førstehåndsindtrykket, og hvordan kvaliteten ser ud til at være når man sidder med dem i hånden. Derefter vil jeg jeg skrive lidt om hvordan de fungere i praksis, eftersom jeg har testet dem nogle gange til MMA træning, og vil skrive min erfaring ud fra hvordan de er at have på, både stående, såvel som rullende. Størrelsen jeg tager udgangspunkt i er en XL.
Når man i første omgang lader øjnene glide ned over disse shorts lægger man hurtigt mærke til det enkle design, når det kommer til udseende. I modsætning til mange andre shorts, som fx Venum, er designet meget enkelt, og nærmest retro. Generelt er dette typisk for Fairtex produkter, at de rent grafisk er meget simple og orginale.
Shortsene findes i forskellige farver, dog har jeg her fat i et par i skyblue. På venstre ben står der Fairtex med store bogstaver, i den kendte skråskrift. På det højre ben står dette igen, dog en del mindre, med en rød stjerne oven over, med et F i. Dette går igen på selve lukkesystemet, og ligeledes i toppen på bagsiden af shortsene.
Hvis man vejer shortsene vil man se at de vejer cirka 285 gram. Dette er cirka 100 gram mere end de Venum shorts jeg også har testet. Vægten taget i betragtning, er dette en forholdsvis stor forskel.
Ligeledes er de også store i det, når det kommer til afstanden fra den øverste kant af shortsene, og ned til midten i skridtet. Her er de cirka 5 cm længere end Venum shortsene.
Dette resulterer i at jeg fik en smule hængerøv i disse shorts, sammenlignet med andre shorts i samme størrelse (Venum XL + Caged Steel XL).
For at kompensere for dette er der dog nogle ting ved disse shorts, som gør at de bevæger sig let hen over lårene. Dette er nemlig uden tvivl det største minus når man taler hængerøv i MMA shorts, nemlig at bevægelsesfriheden i benene bliver hæmmet, ved fx høje spark.
Der er i disse shorts syet nogle fleksible stykker stof ind, steder hvor dette er nødvendigt, så som i toppen af bagsiden, men også hele vejen op ad inderlårene, og rundt i skridtet. Disse fleksible stykker stof, virker utrolig holdbare, og de er derudover også lagt dobbelt. Dette kunne også være en af grundende til den store vægtforskel. Man kan kende disse stykker ved at de er sorte, hvor resten af shortsne er blå.


Foruden disse, er der ligeledes slidser op ad begge lår, på ydersiden. Dette er igen med til at sørge for at benene har frit spil når det er påkrævet. Syningerne ved disse slidser er meget stabile, og ser ud til at holde uden problemer. Derudover er der på indersiden af disse slidser påsyet et kantbånd med Fairtex logoet.


Lukkesystemet er ligeledes yderst godt lavet. Foruden den kendte T-lukning, er der en yderlig flap som holder selve toppen på plads. Denne flap sikrer at shortsene ikke pludselig går op, men ligeledes at det hele holder meget bedre sammen på sigt, efterhånden som velcroen bliver slidt. Med dette system skal der nemlig ikke kun trækkes i en, men i stedet i to retninger, for at åbne shortsene. Derudover er der en god slat plads til at tilpasse hvor løst / stramt man vil have shortsene til at sidde. Disse ting fungere uden problemer, og burde være standart i samtlige shorts.
Det var så den gode ting ved lukkesystemet. En negativ ting er dog den indvendige snøre, som man kan bruge til at binde dem fast til kroppen med. Denne snøre er ikke elestisk, og den er meget glat i det. Dette resultere i knuden giver efter når den bliver bundet, og dette er ikke særlig hensigtsmæssigt. Her vil jeg foretrække en snøre som er ru i det, og beholder knuden, der hvor man binder den.
Hvis man vender shortsene på vrangen vil man se at der er syet et net i, som dækker hele indersiden. Dette net er kun syet fast rundt i kanterne, og formålet med dette er at skabe luft imellem shorts og hud. De fungere som en ekstra flade, som skal gøre det nemmere for shortsene at glide på lårene, eftersom de glider på nettet i stedet for den svedige hud.
Som en del af dette net er der i toppen syet en lomme i, som kan bruges til ens tandbeskytter.
Det var lidt om hvordan de er at sidde med i hånden, men en anden ting er hvordan de er at have på under træningen.
Generelt syntes jeg at de har været behagelige at træne i, dog har jeg nogle gange inden træning blevet lidt irriteret over at de hænger i det. Jeg forstår ikke hvorfor de er lavet så lange i det, men når det så er sagt, så fungere det meget godt med henholdsvis de fleksible stykker, slidserne, samt nettet inden i, når det kommer til at kompensere for denne hængerøv. Derfor mener jeg dog stadig godt at dette kunne havde været lavet mere passende.
Stående har jeg ikke testet dem med voldsomt mange høje spark, men de gange jeg har, har de fulgt fint med, så ingen problem her. Når det kommer til clinch og gulvkamp sidder de rigtig godt, og jeg har ikke oplevet noget negativt. Mit indtryk er at det net som er syet på indersiden gør underværker, da shortsene ikke får mulighed for at klæbe fast til huden når man sveder.
Normalprisen på disse shorts ligger på 600 kr. på Fairtex hjemmeside, dog har de dem p.t. på tilbud til halv pris.

Konklusion
Fairtex har helt sikkert fat i nogle gode ting i form af netsystemet, de fleksible arealer, det geniale lukkesystem, og kvaliteten generelt når det kommer til materialebrug og syninger.
Dog er der en del ting der trækker ned, så som den underlige hængerøvseffekt, vægten, og snøren i taljen, som ikke er noget at råbe hurra for. Derudover er normalprisen på disse shorts forholdsvis høj, og prisen burde afspejle nogle shorts som var i orden på alle områder.
Faktum er, at der findes gode alternativer til denne pris. Prisen er klart den faktor der trækker karakteren mest ned. Havde de lagt på 3-400 som normalpris, havde karakteren lagt højere.
Jeg giver derfor disse shorts karakteren: 6/10

1 kommentar:

  1. Lige en lille update.
    Nu har jeg efterhånden brugt disse shorts en del gange til træningen, ligeledes her til aften. Da træningen så er slut, og jeg tager shortsene af, ser jeg at den ene snørre er knækket af. Det fungere på den måde at der i taljen går 2 snørre, 1 fra hver side, inde i selve kanten af shortsene. Disse er så syet på i siderne, cirka i midten.

    Det var i disse syninger at den højre snørre var hoppet af.

    Ikke voldsomt imponerende!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.