lørdag den 18. juni 2011

Træning: Projekt 10th Planet Jiu Jitsu #2



I går var MMA træningen aflyst, hvilket resulterede i at vi var nogle stykker der tog hen i klubben, for at rulle lidt, og ellers træne lidt løst på må og få, hvad vi lige havde lyst til. Jeg havde glædet mig meget til at lege noget mere med mit 10th Planet, eftersom jeg også lige har fået bogen: Mastering the Twister ind ad døren, her for cirka 2 uge siden.

Måden hvorpå jeg forbedrer mit game på gulvet, sker ved at jeg hjemmefra sætter mig ind i en eller flere teknikker, fra forskellige situationer. Det er for eksempel at jeg søger Lockdown med det samme at situationen ender i halfguard, og at jeg derfra arbejder for at få en Electric Chair submission.
Ligeledes er jeg også begyndt med at gå efter Mission Control som det første fra min guard. Derfra bruger jeg så The Zombie til at nå New York, hvor jeg så arbejder videre hen imod Chilldog. Herfra har jeg indtil videre hoppet direkte til Jiu Claw, men i går fik jeg en til at tappe, ved at gå igennem Invisible Collar, hvilket var en god oplevelse, at se at den fungere. Så alt i alt begynder der at være en smule rutine i mit Rubber Guard game, selvom det stadig er på et meget simpelt plan, hvor jeg stadig mangler at få alle de små submissions og sweeps ind, som der er mulighed for undervejs.
Som skrevet havde jeg fået fat i Mastering the Twister, hvilket åbner op for en del nye teknikker, fra andre placeringer. Noget af det jeg havde set mest frem til ved denne bog, var at få nogle teknikker fra mount. Indtil videre havde jeg kun arbejdet med at transformere fra mount, og over til en armbar. Problemet er at jeg er forholdsvis langsom i mine bevægelser, og derfor var det sjældent at jeg faktisk nåede at få benet rundt, inden det var for sent, og jeg pludselig ente i modstanderens guard.
Bogen levede op til forventningerne, og jeg fik hurtigt kigget nærmere på Gangsta Lean, som man bruger til at gå videre til en Slow Triangle, hvilket andre måske kalder Mounted Triangle. Det var en yderst god oplevelse at lege med Gangsta Lean fra mount. Måden hvorpå man fanger modstanderens arm, svarer en hel del til New York positionen når vi snakker guard. Den vanskelige del når man transformere fra Gangsta Lean over til Slow Triangle, er at blive ved med at holde modstanderens arm nede i måtten, imens man svinger benet over hans arm. Denne del kræver en del smidighed i benene, hvilket der fortsat skal arbejdes med. Men uanset hvad, så fik jeg denne Slow Triangle submission en del gange, så min erfaring er at den virker, og nu skal den blot øves gentagende gange og finpudses.
En anden ting der er sket siden jeg startede med at lege med 10th Planet, er at jeg rent faktisk har fået min Tepee til at fungere. Måden hvorpå den virker for mig, er ved at skifte S-grebet ud med at jeg tager fat i min venstre underarm med min højre hånd i hamburgergrip. På denne måde kan jeg presse mine knæ meget mere sammen. Så hvis nogle har problemer med at få den til at fungere, kan dette måske være løsningen.
Jeg fik ligeledes mulighed for at gå til Spiderweb Control flere gange i går, hvilket også var rigtig blæret at arbejde med. Denne del har jeg ikke læst så meget om endnu, så her har jeg i hvert fald en del jeg skal læse op på, så det ikke altid ender med den samme Armbar.
Til sidst i går aftes endte det med at vi kun var 2 tilbage. Jeg fik vist ham de teknikker jeg havde leget med, så som Rubber Guarden, og ligeledes Gangsta Lean. Han virkede meget begejstret, hvilket var fedt at se. Det endte med at vi fik afprøvet nogle teknikker, og vi fik leget lidt med Rubber Guarden, hvilket var rigtig godt.
Frem til næste gang vil jeg reflektere over hvor jeg konkret endte med at hænge fast i mit game, og bruge de fine Flow Charts i bøgerne til at finde ud af hvad jeg kan gøre hvis jeg ender i samme situation næste gang. Denne løsning finder jeg yderst brugbar, og jeg mener ligeledes at det fungerer rigtig godt når det kommer til indlæringen af teknikkerne, at man studere teorien derhjemme, og afprøver det i praksis når man ruller i klubben.
Mit mål er at have i hvert fald 1 submission fra alle positioner, hvilket gør at man kan forblive offensiv på gulvet, selvom man under normale omstændigheder ville betragte positionen som værende uhensigtsmæssig. Dette er lige nøjagtig det onde aspekt med 10th Planet, nemlig at forblive offensiv, selvom man har den mindre dominante position.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.