onsdag den 30. marts 2011

Anmeldelse: PunchTown

Baggrund
Denne anmeldelse omhandler ikke et produkt, hvilket man ofte er vandt til, når der skal anmeldes noget. I stedet har jeg denne gang valgt at lægge fokus på et brand indenfor MMA produkter. Min baggrund for at skrive denne anmeldelser, er at jeg selv bruger en del Punch Town produkter når jeg træner, men også at jeg har fået et indblik i hvordan de som firma tager kunder seriøst.

Generelt
PunchTown er et firma med beliggenhed i England. De kom frem i 2009, og har siden spredt sig ganske godt. Som producenter er de afhængige af forhandlere, som videresælger deres produktet. Langt de fleste af deres forhandlere er placeret i England, men der også enkelte i Danmark og et par andre steder i Europa, samt den store MMAWarehouse i USA. PunchTown spiller specielt på et meget anderledes design, i form af at deres produkter ikke blot skal være holdbare, men også se godt ud. De er her specielt kendt for deres Fracture design, som afspejler en X-ray effekt, samt deres slogan: ”Build for Fighting”.

Produkter
Når det kommer til produkter har de klart det største udvalg indenfor handsker. Inden for handsker er det så igen afdelingen med kamphandsker der er størst. Kamphandsker med virkelig onde motiver, så som Fracture, Medusa, og andre designs som får en til at tænke på ”død og ødelæggelse”.
De er dog kommet godt med på vognen, hvad andre MMA ting angår. Der findes efterhånden fight shorts, rashguards, shinguards, sparring handsker, osv.
Det kunne være lækkert med et større udvalg af fight shorts, men mon ikke det kommer lige pludseligt?
Produkterne bliver lavet i serier, så de rent optisk passer sammen. Hvis man derfor vil have et komplet set, hvor farvetemaet og designet stemmer over ens, skal man blot kigge på den sidste del af produktnavnet. Det kunne for eksempel være ”eX” som man både ser når det kommer til shinguards, boksehandsker, sparringhandsker, m.m. Denne serie er meget stilren, og kører på en kombination af en masse sort, noget hvid og noget grå. På indersiden er disse produkter så beklædt i noget behageligt mørkeblåt stof.
Ligsom ”eX” serien, findes der ligeledes ”mk II”, ”Fracture” som jeg har skrevet lidt om, samt ”Ti”.
Deres produkter hedder som regel også noget underligt noget, som for eksempel deres shinguards der henholdsvis hedder ”KRURIS eX” og ”KRURIS mk II” alt efter hvad man går efter. Om der er en dybere mening med disse lidt specielle navne skal jeg ikke gøre mig klog på, men ellers er det i hvert fald bare en del af charmen.
Hvis jeg skulle komme med noget kritik i forhold til dette, så ville det være yderst behjælpeligt med en forklaring, eller guide til at sammensætte diverse set. Dette er dog kun en detalje, men det kunne være rart.
Jeg har ligeledes oplevet at der nogle gange kan mangle noget brugbart info på deres hjemmeside, når det kommer til hvilken størrelse man skal vælge. I mit tilfælde var det en størrelsesguide til shinguards jeg manglede. Til det skal der så også siges at jeg blot brugte kommentar feltet i forbindelse med produktet, og jeg derefter hurtigt fik svar.
Hvis jeg skal skrive lidt om kvaliteten på deres produkter, kan jeg kun komme med umiddelbare udtalelser, eftersom jeg på nuværende tidspunkt er ny til MMA, og derfor ikke kan snakke om ”flere års hård brug af deres udstyr”. Som jeg ser det, virker det dog som om produkterne er i god kvalitet, og de virker holdbare. Produkter som handsker og shinguards er fremstillet i læder, hvor det grafiske angiveligt er tatoveret ind i læderet. Hvorvidt dette holder i retten aner jeg ikke noget om, men faktum er at det ikke bare lige forsvinder.
Jeg har ligeledes prøvet deres langærmede rashguard, som jeg også bruger til træning. Her er det begrænset hvad jeg kan skrive om den, men indtil videre har jeg ikke oplevet fejl og mangler.
Så alt i alt virker det som virkelig hæderlige produkter.

Kundeservice
Indtil videre lyder alt dette jo meget godt, men lignende beretninger kunne sikkert findes blandt andre brands ligeså. Der hvor firmaer efter min mening virkelig beviser deres værd (hvis vi går ud fra at selve produktet er i orden) er hvordan de håndteres reklamationer.
Fejl kan ske, og sker de fleste steder. Der hvor de bliver interessant er når det kommer til hvordan producenten reagere på en reklamation. Nogle prøver måske at fralægge sig ansvaret, og tænker ”en kunde til eller fra gør ikke den store forskel”. Hvis producenten så oven i købet har fået solgt nogle produkter til denne kunde inden han mister tilliden, så er deres mission måske også lykkedes.
Hos PunchTown er historien dog en helt anden. Jeg vil her tage udgangspunkt i min egen historie, som jeg lige selv har været vidne til.
Jeg havde bestilt nogle handsker (PunchTown X-BREED eX) hos en shop i England. Cirka 2 uger senere modtager jeg handskerne, dog er de i en forkert størrelse, så jeg må sende dem tilbage, og de sender nogle nye i den rette størrelse. Alt dette har taget en del tid, eftersom det for det første er i udlandet, og der ligeså er an del mails, penge osv. der skal frem og tilbage, hvilket ikke mindst går ud over lange ventetider.
Da jeg så modtager de nye handsker, er de godt nok i den rigtige størrelse, men der er åbenbart tale om en produktionsfejl, eftersom højre handske er fyldt med mere / stivere padding end venstre handske.
På nuværende tidspunkt havde jeg ventet over en måned på disse handsker. Jeg manglede stadig at modtage penge fra forhandleren, og gad simpelthen ikke bruge mere tid på at skrive flere mail og gå mere på posthuset. Ligeledes var det yderst svært at placere skyld i denne sag, eftersom jeg nærmere ser det som nogle uheldige fejl.
Jeg valgte derfor at skrive en mail til PunchTown, og fortælle at jeg var utilfreds med det nye produkt jeg lige havde modtaget. Jeg vidste ikke hvad jeg forventede, men ville i hvert fald gøre PunchTown opmærksom på fejlen, eftersom forhandleren jo kun videresælger produktet.
Her blev jeg virkelig positivt overrasket!
Manden jeg skrev med her var ikke kun interesseret i at jeg fik nogle nye handsker, men ligeså at jeg genvandt tilliden i deres brand. Han lagde vægt på at de meget gerne ville modtage handskerne så de kunne se problemet, og han sørgede ligeledes for at jeg ville få tilsendt nogle nye handsker.
Dette kunne man sikkert forvente af de fleste, men her kommer det virkelig til udtryk hvordan de er interesseret at holde i deres kunder. PunchTown tilbød mig nemlig at jeg kunne vælge et produkt i deres shop med en værdi op til £60 som de ville sende med som plaster på såret.

Konklusion
PunchTown er et rigtig fornuftigt brand på mange måder. De skiller sig ud fra andre producenter ved hjælp af det anderledes design. Priserne ligger på et niveau hvor de er en mellemting mellem de billige og de dyrere brands. Deres kundeservice er i top, og man kan være sikker på at blive taget seriøs som kunde, eftersom de ikke blot er ude på at løse det enkelte problem, men mere stiler efter at skabe glade kunder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.