søndag den 22. maj 2011

Anmeldelse: Mastering the Rubber Guard (Eddie Bravo)

I denne anmeldelse vil jeg se nærmere på bogen ”Mastering the Rubber Guard” der er udarbejdet af Eddie Bravo. Bogen er på 274 sider, bagsiden inkluderet, og er en Victory Belt udgivelse. Victory Belt er det samme firma som har udgivet bogen Mixed Martial Arts: The Book of Knowledge (BJ Penn), som jeg ligeledes har skrevet en anmeldelse af. Derudover står de bag udgivelsen af en stribe andre MMA relaterede bøger, fra store navne i MMA miljøet.

Eddie Bravo er manden bag 10th Planet Jiu Jitsu. Dette er betegnelsen på hans version af No-Gi Jiu Jitsu, hvilket er et system han har udviklet til gulvkamp, hvor man ikke bruger selve dragten som en del af midlet til at opnå en submission. I modsætning til BJJ som trænes i gi, trænes dette system i Shorts, eller gi bukser, og er derfor ikke afhængig af at der skal være en krage at tage fat i.
Eddie Bravo har skabt en del omtale i BJJ miljøet, på grund af hans træning uden gi. Han har ligeledes gjort sit system kendt da han i 2003, besejrede den legendariske Royler Gracie fra den anerkendte Gracie familie, ved Abu Dhabi, som er verdens største No-Gi Jiu Jitsu stævne.

Det var lidt baggrundsviden omkring Eddie Bravo, hvilket man kan læse meget mere om i indledningen af bogen. Her går han i dybden med nogle af de ting han har oplevet i sit liv, og hvordan han er blevet til den han er i dag. Det er også her han bruger en hel del siden på at forklare hvor glad han er for at ryge hash, og hvordan han startede op på dette, men også hvordan han bruger hashens påvirkning som et værktøj til at øge sin kreative side.
Forordet er skrevet at Joe Rogan, som er kommentator ved UFC, med som ligeledes er gode venner med Eddie Bravo. Han kommer i forordet ligeledes ind på, hvor glad han er for hash, så det kan godt få en til at trække på smilebåndet når man læser om 2 store navne, der begge fortæller åbenlyst omkring hvordan det de fleste andre ville kalde et seriøst misbrug, er deres værktøj til at udvikle sig kreativt. Man kan som sådan tænke om sådanne ”potheads” som man har lyst, men faktum er at disse indledende sider er velskrevne, og argumenterne bliver underbygget.

Efter forordet følger der en introduktion til bogen, hvor Eddie Bravo starter med at fortælle om hans sejr over Royler Gracie, og hvordan det skabte omtale, eller snarere manglende derpå. Derefter skriver han om Gi vs. No-Gi Jiu Jitsu i MMA øjemed, og fortæller til slut omkring hvordan man kan bruge bogen.
Efter dette kapitel starter bogen op med Part One, som omhandler udstræk. Dette er et ganske godt kapitel, med gode billeder, samt forklaringer på de forskellige stræk. Som med mange af hans teknikker har han en tendens til at give disse nogle meget underholdende navne. I forbindelse med udstræk bed jeg specielt mærke i et ”chilling stræk”, hvilket er udstræk man kan lave når man slapper af, og fx ser tv, som han kalder ”The Blunt Stretch”. I forbindelse med at billedet blev taget, har han sågar gjort sig den ulejlighed at stikke en blunt i munden. Jeg finder det morsomt, selvom mange nok vil finde det useriøst.

Efter alt dette indledende materiale, kommer det sjove. Bogen er udarbejdet så den dækker over en række sweeps, submission, escapes m.m. med fokus på Half Guard, Butterfly Guard, og ikke mindst hans forholdsvis kendte Rubber Guard. Helt i starten af bogen er der et ”Rubber Guard Flow Chart”, som er et kort over de forskellige positioner, og hvordan man når fra den ene til den anden og tilbage, submitter, springer positioner over, osv. Det er en af de ting der er voldsomt blæret ved denne bog, nemlig at den kan bruges som lærebog for et komplet Half- Butterfly- Rubber Guard system.

Det der bliver lagt mest vægt på, er som titlen også antyder: Rubber Guarden. Denne type guard er ikke en position i sig selv, men et system, hvor man igennem 6 kontrol positioner skaber sig en mere og mere dominant position. Eddie Bravo sammenligner disse stadier med levels fra computerspil, hvor man skal igennem en level for at nå til den næste. Denne bog giver et detaljeret overblik over hvilke ting man skal gøre for at komme videre til næste level, og hvordan man kan finde tilbage hvis man ryger ud på et sidespor. Den lægger ligeledes vægt på hvordan man, alt efter hvordan modstanderen reagere, kan springe kontrolpunkter over, når det gælder om at nå til den sidste og mest dominante del af Rubber Guraden, nemlig level 6.
Hele vejen igennem er der en masse forskellige teknikker som forklarer hvordan man transformere fra den ene level til den næste, samt hvordan man bevæger sig imellem de forskellige guards. Der er hovedvej, som er den vej man bør følge for at komme til den sidste level, men der er ligeledes en masse teknikker som er værd at studere, i tilfælde af man ryger ud på det omtalte sidespor. Disse teknikker hjælper en med at danne sig et helt billede, så man ved hvordan man finder tilbage til Rubber Guardens hovedvej, eller en submission, eller hvordan man trækker sig tilbage til fx en halv guard.
Som nævnt før er der en god portion ”pothead-humor” i bogen. Dette ses helt tydeligt hvis man begynder at se hvad Eddie Bravo har valgt at kalde de forskellige positioner i hans system. Der findes positioner som ”Crack Head Control”, ”Retard Control” og ”Chill Dog”, bare for at nævne nogle få. Der findes ligeledes en hel del moves, med sjove navne, som igen antyder at forfatteren er glad for at ryge hash.
Bogen dækker også over hvordan man når fra nogle mindre heldige situationer, og hen til de forskellige guards. Der er ligeledes en ”Troubleshooting the Rubber Guard” sektion, som hjælper en på vej hvis man løber ind i forskellige problemer undervejs.
Alt i alt en super fascinerende bog, både som opslagsværk, men ligeledes som bog der kan studeres fra ende til anden. Som skrevet tidligere kan den bruges som lærebog, til at få et vildt groundgame, med teknikker man ikke ser så ofte, og derfor igen er vanskelige at forudse for modstanderen. Det bedste ved denne bog er uden tvivl at der er en direkte forbindelse imellem samtlige teknikker. Det kan godt være man skal igennem 4 andre teknikker for at nå den position man er ude efter, men bogen forklarer simpelthen alt. Specielt det Flow Chart i starten af bogen er meget brugbart. Det viser en overskueligt kort over hele gamet, og samtlige teknikker med sidehenvisninger.
Når det kommer til billeder er der gode farvebilleder i forskellige vinkler. Man kan se alt hvad der er relevant, så dette punkt er ligeledes i top. Det samme gælder beskrivelsen til disse. Til hvert kapittel er der ligeledes en introduktion som beskriver den pågældende guard eller position overordnet, og til hver teknik er der en række indledende sætninger som beskriver situationen.
Som skrevet dækker denne bog over Rubber Guarden, Butterfly Guarden, samt Half Guarden. Der findes andre bøger fra Eddie Bravo, som dækker over de andre positioner på gulvet.
Bogen kan helt klart anbefales, og koster cirka 200 kroner hvis man bestiller den fra udlandet.
Uanset hvad, så vil jeg mene at det er yders godt klaret, at udvikle sådan et system i skæv tilstand :D