torsdag den 5. maj 2011

Træning: Fremskridt efter 2 måneders MMA


Så har min MMA træning rundet de 2 måneder, og i denne korte periode har jeg efter min mening, udviklet mig okay. Jeg startede op med en lysten til MMA, samt lysten til at gå i dybden med dette. Jeg har i den tid, fået et bilelde af hvor dybt man egentlig kan gå når man taler MMA. Jeg har i disse 2 måneders, kun nået lige at skrabe lidt i overfladen.

Uanset hvilken distance vi snakker om, er der nærmest uendelige måder at gribe tingene an på. Der er en masse basale ting, som jeg fortsat er i gang med at lære, men når det så er sagt, og man kigger på de store stjerner inden for sporten, kan man ligeledes se hvordan disse, hver i sær har finpudset hver deres game, i hver deres retning. Dette er en af de smukke ting ved MMA, nemlig at man i sidste ende selv udvikler sin egen stil, selvfølgelig med en masse hjælp og input fra andre, og derved i sidste ende bliver sin egen herre. Man sørger selv for at udvikle sit game i den retning man selv føler for, og har det bedst med. Dette er det stik modsatte af de traditionelle kampsportsgrene, hvor alt er bundet af tradition og regler.

Nå, men nok om min MMA vs. TMA propaganda, lad mig i stedet fortælle lidt om hvor langt jeg er kommet i mit MMA projekt.

Når det kommer til stående kamp, så har vi lige haft de sidste par uger med dette som fokus. I den forbindelse havde vi også fornøjelsen af at have Rune Petersen fra FightCraft i København på besøg. Her arbejdede vi med skygge boksning som opvarmning, hvilket fungerede ganske fint. På den måde blev man varm i de led og muskler, som netop skulle bruges når man skulle i gang med at give den gas. Ligeledes blev der arbejdet med at få hofterotationen med i slagene, så man drejer rundt og kommer op på fodballen, både ved jab og kryds. En ting er at stå på stedet og køre denne øvelse, men en anden ting er at bruge den under sparring. Her er det ligeledes virkelig dejligt at tempoet blev skruet ned på et plan, hvor man kunne arbejde med de ting man havde lært. Hele vejen igennem blev der dog lagt stor vægt på hoftearbejdet, og ikke mindst fodarbejdet.

Derudover arbejdede vi også med en smule takedown defence, hvor man sprawler ud, og lægger underarmen i halsen på modstanderen, hvorefter man skubber ham væk og fulgte op med en kombination af slag. Ligeledes arbejde vi med at flytte hovedet i forhold til modstanderens jab, hvorefter vi svarede igen med et hurtigt kryds + hook. Disse 2 øvelser var i højsædet i påsken, og blev tømret fast i ens standup game.

Når det kommer til stående kamp som helhed, vil jeg derfor sige at jeg har lært nogle simple kombinationer de sidste 2 måneder. Et eller andet sted mener jeg at det er misvisende at kalde dem for ”simple”, eftersom de overhovedet ikke er simple når man står og skal lære at arbejde med dem, men de ser nu engang meget simple ud. Det ville måske være mere passende at kalde dem ”grundlæggende”.

En sidste ting jeg kan mærke jeg har udviklet, er evnen til at tage imod slag til hovedet. Jeg er ikke den store fan af at få slag i hovedet, men da jeg startede op til MMA, forskansede jeg mig med det samme. Nu er jeg i hvert fald blevet bedre til at parere indkommende slag, selvom jeg langt fra er god til det. Jeg har dog vænnet mig en smule til at få slag til hovedet, og de er derfor blevet nemmere at håndtere, og ryste af sig.

Her skulle der måske nævnes at jeg sidder med et blåt øje i skrivende stund, så ja, paraderne skal der arbejdes med…

Når vi taler clinch, er det begrænset hvor meget vi har kørt det, her de sidste par måneder. Det har stået på programmet et par gange, dog har det været meget grundlæggende. Vi har kørt nogle drills hvor det gælder om at få double underhook, og nogle hvor man skulle nå fra clinch til takedown.

Derudover har vi også arbejdet lidt med Thai Clinchen, og ligeledes takedowns herfra.

Som det nu engang er med MMA sker det at man syntes at nogle distancer er sjovere at træne end andre. Personligt er jeg på nuværende tidspunkt meget glad for at arbejde med mit groundgame. Om dette er permanent, eller om det skifter i ny og næ, har jeg ikke været i sporten længe nok til at kunne udtale mig om.

Da jeg startede for cirka 2 måneder siden var jeg en 100kg tung sæk kartofler der lå på gulvet og blev submittet gang på gang. Jeg kan godt mærke at jeg har udviklet mit groundgame, som tiden er gået. Det er selvfølgelig langt fra godt, men det begynder at fungere på en sådan måde at jeg kan submitte nogle af de andre fra klubben, som jeg får ikke havde en chance imod, og ligeledes køre nogle moves på rutinen.

I klubben har vi arbejdet en del med armbar fra mount i diverse afskygninger, men også triangle choke. Vi har ligeledes haft nogle escapes til disse.

I forbindelse med at jeg specielt syntes godt om denne del, bestilte jeg nogle bøger på Amazon. Det drejer sig om henholdsvis BJ Penn: ”Mixed Martial Arts – The book of knowledge”, men derudover også Eddie Bravo: ”Mastering the Rubberguard”.

Jeg har kun lige fået bøgerne ind af døren her for et par dage siden, men specielt Eddie bravo bogen syntes jeg rigtig godt om indtil videre, fordi den fungerer som opslagsværk til, hvordan man kommer fra den ene position til den anden. Jeg er ikke nået specielt langt i den indtil videre, dog fik jeg studeret en submission han kalder for ”Electric Chair”.

Sidst da vi skulle rulle til træning, fik jeg den da også overført til praksis, ved netop at få en teammate fra klubben til at tappe ud til den.

Det er netop her det bliver sjovt, når man tilegner sig noget erfaring, samt teoretisk viden, og derefter formår at reflektere over det, og føre det ud i praksis.

Hvis jeg skal koge det ned, og kort fortælle hvordan jeg har udviklet mig igennem de sidste 2 måneder, må det derfor være noget i stil med:

Jeg har lært lidt grundlæggende boksning, specielt i forbindelse hofterotation og fodarbejdet. Ligeledes har jeg lært lidt slagkombinationer. Når det kommer til clinch har jeg lært om Thai clinch, samt over og underhook. Derfra har jeg så lært et par single leg takedowns, og en tagedown defence.

På gulvet har jeg specielt arbejdet med min triangle og armbar.

Som jeg ser det, så har jeg lært en masse. Humøret er højt, og jeg har stadig en masse at lære!

KOM MED DET! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.