torsdag den 12. maj 2011

Anmeldelse: Mixed Martial Arts: The Book of Knowledge (BJ Penn)

Denne gang vil jeg skrive et par ord omkring en bog. Der er her tale om bogen Mixed Martial Arts: The Book of Knowledge. Bogen er en Victory Belt udgivelse, og er derfor en ud af mange MMA bøger. En lille detalje er også at disse Victory Belt bøger er i samme format, rent fysisk, så de matcher hinanden fint hen af hylden. Bogen er på 310 sider, inklusiv for og bagside. Nok om det, nu til det sjove.

Måden hvorpå denne anmeldelse bør bruges, er at få et indblik i hvad bogen går ud på i store træk, og hvad man derfor kan forvente. Eftersom bogen fungere som et opslagsværk, har jeg ikke læst den igennem fra ende til anden, som om det var en roman. Med dette for øje, vil jeg her i stedet beskrive hvilken struktur der er lagt vægt på, og hvilke situationer og emner bogen dækker.

I starten af bogen fortæller BJ Penn om, hvordan han startede med at træne stående kamp i form af boksning, hvorefter han blev lokket i gang med noget Brasiliansk Jiu-Jitsu, og hvordan dette så igen ledede videre til hans efterfølgende kampe i buret.

På disse indledende sider står der også nogle guldkorn hist og her, som er værd at tænke over. Et af dem går fx ud på at det ikke er antallet at teknikker i de forskellige distancer der er afgørende, men i stedet evnen til at kombinere de forskellige distancer. Sådanne små sætninger er altid gode at have med, da de giver en noget at tænke over, og flytter ens fokus i den rigtige retning.

Den sidste del af indledningen er yderst brugbar i træningsøjemed. Den beskriver nogle træningsmetoder, som er værd at bruge op til kampe. Kort sagt fortæller denne del omkring hvordan man skal skrue nogle træningspas sammen, hvis man fx er striker, og skal i kamp med en grappler. I dette tilfælde er der nogle specielle ting man skal have med i sine overvejelser, så man netop styrker sit game, og bliver bedre til at forsvare sig imod de ting, som man ved at grappleren vil gå efter, nemlig takedowns i dette tilfælde. Bogen beskriver i detaljer hvilke øvelser man kan køre, og i hvor lang tid, og hvad rollerne for de forskellige medvirkende parter i træningscenteret vil være. Det er simpelthen en rigtig god del at have med!

Note: Denne del har vi haft brugt i MMA klubben, og den fungere rigtig godt!

Når man kigger i indholdsfortegnelsen, kommer det netop til udtryk at det er et opslagsværk man sidder med. I denne bog bliver der gennemgået en god del teknikker til diverse situationer. På den måde kan man hurtigt slå op og finde ud af hvad man kan arbejde videre med, hvis man fx efter en træning har oplevet en situation hvor man hang fast i sit game. Det kunne fx være hvis man ikke kan se sig ud af hvad man skal stille op, når man endelig har fået sin modstander i mount. Her er der så mulighed for at slå op under mount, og læse om hvordan man enten kan submitte herfra, hvilke andre positioner man kan skifte til, som fx side control, eller hvilke kombinationer man kan køre hvis vi snakker ground and pound. Indholdsfortegnelsen er stillet op, på en god og struktureret måde, som er nem at navigere rundt i.

Bogen dækker over de fleste ting, som takedowns, escapes, submissions, defences, osv. Den beskriver ligeledes stances i starten af bogen, som beskriver hvordan man med fordel kan stå når kampen forgår stående. Mixed Martial Arts: The Book of Knowledge formår at sammensætte en masse, dog på en forholdsvis simpel måde. Det jeg mener med dette er, at der i bogen ikke er tale om en masse advancerede moves, som kræver den voldsomme fleksibilitet, men i stedet en hel række teknikker som er til at have med at gøre, men som også fungere fint når de bliver kombineret. Bogen tilbyder faktisk store dele af et ”komplet grundlæggende game”, vel og mærke hvis man studere samtlige teknikker. Man skal dog ikke tage fejl med hensyn til at det er forholdsvis simple teknikker, eftersom disse mange gange er de mest brugbare i sidste ende, og disse ligeledes tager virkelig lang tid at mestre. Når det kommer til stykket, er det udfordrende også evnen til at kunne reagere på modstanderens aktion her og nu, og hurtigt grave det passende move frem fra vidensdatabasen.

Rent grafisk er bogen fint illustreret med billeder i farver. Hver teknik er bygget op i en serie, hvor man ser selve teknikken brudt ned i en række billeder, med tilhørende forklaring. Der er desuden tænkt på at tage billederne fra forskellige vinkler, så man ikke er i tvivl om hvad der sker på den anden side af kroppen. Dette resulterer i at der er både 2 og 3 billeder fra forskellige vinkler, af samme hændelse.

Til hver teknik er der desuden en tekst, som forklarer teknikken overordnet, og selve omstændighederne for denne. Sådanne tekster er der ligeledes til de mere overordnede evner, så som ”The ground game” og ”The stand up game”, og igen, når disse bliver delt ned til mindre overskrifter så som ”Mount”, ”Guard” osv. Her er der så ligeledes beskrevet overordnede guidelines for hvad man specielt skal være opmærksom på i den situation, men også hvad der er hver at gå efter.

Denne bog fungerer altså først og fremmest som et opslagsværk. Ligeledes fungerer den som god læsning, for at komme i dybden med de enkelte teknikker. Jeg vil mene at den med fordel kan bruges af både nye MMA udøvere, som vil nyde gavn af at kunne forberede sig til træningen hjemmefra. Den kan dog ligeledes bruges som led i undervisningen af selve træneren, samt til bedre at forstå teorien bag selve handlingen.

Jeg vil ikke give bogen en karakter som sådan, men den kan uden tvivl klart anbefales!

Her til sidst vil jeg lige komme lidt ind på priser på MMA bøger. Jeg erhvervede mig denne bog, samt Eddie Bravo: Mastering the Rubberguard, for cirka 340 kr. Dette gjorde jeg hos Amazon, og denne pris er inklusiv porto. Leveringstiden var på cirka 3-4 hverdage, og de blev sendt fra Amazon afdelingen i Tyskland. Når jeg til gengæld kigger på hvad nogle danske butikker vælger at tage for de selv samme bøger, er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at nogle tjener fedt på dette. Jeg har set dem ved fx Nipponsport til 4-500 kr. Dette er vel og mærke pr. bog, og her er fragten ikke regnet med endnu. Havde jeg derfor købt dem der, skulle jeg have været af med cirka det 3 dobbelte, altså over 1000 kr.

Mit råd her til sidst, vil derfor være at bestille bøger fra udlandet, og hellere i butikker der sælger bøger, end kampsportsbutikker. Der er vitterligt penge at spare!