torsdag den 26. maj 2011

Træning: Projekt 10th Planet Jiu Jitsu #1

Denne artikel vil fungere som en ud af flere træningsartikler, med fokus på 10th Planet Jiu-Jitsu.

I forbindelse med anskaffelsen af bogen ”Mastering the Rubber Guard”, hvor Eddie Bravo skriver om de forskellige teknikker og transformationer imellem diverse positioner, når det omhandler Rubber Guard, Half Guard, samt Butterfly Guard, har jeg virkelig fået blod på tanden. Jeg har igennem en uges tid, læst en hel del i bogen, samt set dele af DVD´en der besidder samme titel. Alt dette har fungeret som teoretisk forarbejde til den praktiske del, jeg lige er startet op på.
Jeg var til MMA træning i går, for første gang i halvanden uge cirka. Derfor var det kun i går, da vi sluttede af med at rulle, at jeg kunne prøve at omsætte min beskedne teoretiske 10th Planet Jiu Jitsu til praksis. Denne artikel, samt de efterfølgende vil derfor omhandle hvilke tanker jeg gør mig i forbindelse med dette system, hvordan det skrider frem med udførelsen, og andre ting der har med min læring i forhold til 10th Planet Jiu-Jitsu at gøre. Jeg vil derfor også tage enkelte teknikker op, og skrive om mine refleksioner i forbindelse med disse. Hvis der derfor sidder folk derude og læser dette, som måske har samme interesse, kunne det være lækkert hvis der bliv smidt nogle kommentarer til dette. Derudover har jeg oprettet en tråd vedrørende 10th Planet Jiu Jitsu, på det fremragende MMA forum.
Jeg er så småt begyndt at lave udstræk, som fremmer den smidighed der er krævet for at lave Rubber Guarden´s forskellige positioner. Jeg trækker simpelthen foden så godt som muligt op imod hovedet, og målet er en dag at kunne udføre ”The Blunt Streth”, hvor hælen rører baghovedet. Lige nu er mit venstre ben lidt mere fleksibelt end det højre. Et andet mål er at kunne smide benene over kryds, så hver ankel hviler ovenpå modsatte lår.
Half Guard´en er en jeg er begyndt at søge sammen med full guard. Når modstanderen har mig i Side Control, arbejder jeg på at få et ben ind imellem hans, så jeg ender i Half Guard. Herfra arbejder jeg med at gøre brug af The Lockdown, hvilket indtil videre fungerer meget godt. Jeg føler jeg har en god kontrol over modstanderen i denne position, og har efterfølgende fået at vide af dem jeg rullede med, at denne Lockdown er ubehagelig, så det er jo som det skal være. Helt sikkert en teknik jeg fortsat vil gøre brug af!
The Whip Up er en teknik jeg også arbejder med. Ved at skyde benene i vejret når de er i Lockdown, samtidig med at man ved hjælp af Double Underhook, trykker modstanderen op over ens hoved ved at løfte ham under armene, kan man ende med at ligge sig om på siden. Denne teknik skal jeg stadig arbejde meget med, men det går fremad!
Electric Chair Submission har jeg været forelsket I lige fra starten. Jeg tror egentlig det har lidt at gøre med navnet. Det er ligesom med Retart Control, som også er en mega blæret position, hvor store dele skyldes det herlige navn! Electric Chair Submission har jeg fået afprøvet nogle gange, hvor den rent faktisk er lykkedes. Indtil videre har jeg fået 3 personer til at tappe ud til den, hvilket er en lille personlig sejr, idet jeg kan se at teknikken rent faktisk virker, og jeg derved gør et eller andet rigtigt. Helt sikkert en teknik jeg vil gå efter, når lejligheden byder sig.
Når det kommer til Rubber Guarden, så går det umiddelbart fint med at smide mit venstre ben hen over nakken på folk, og gribe foden med højre hånd. Det fungere ligeledes fint med at indtage Mission Control, dog skal jeg arbejde mere med at få placeret min højre fod i hoften på modstanderen. Indtil videre er det også gået fint med at bruge Zombie´en til at få modstanderens højre arm låst fast til måtten, og derved ende i New York positionen. Herfra har det så været lidt svært at arbejde videre til Chill Dog, eftersom det eneste der holder ens venstre ben i denne position er ens højre hånd, samt en smule støtte fra den venstre hånd, som trykker på det øverste stykke af skinnebenet. Dette giver dog ikke voldsomt meget støtte, så derfor har benet en tendens til at ryge tilbage (dvs. ned ad ryggen) når man slipper New York, for at transformere til Chill Dog. Efter noget bøvl fik jeg dog fat i Chill Dog positionen, og denne position føles virkelig overlegen.
Næste position er så Invisible collar, dog anser jeg den p.t. mere som værende en submission, frem for en reel nødvendighed for at nå til Jiu Claw. Min fleksibilitet i skrivende stund er derudover ikke tilstrækkelig til at kunne udføre Invisible Collar på et fornuftigt plan. Dette er en position jeg vil bruge mere tid på i fremtiden, når fleksibiliteten tillader det.
I stedet har jeg eksperimenteret med at transformere direkte fra Chill Dog til Jiu Claw ved hjælp af Kung Fu Move. Dette har lykkedes mig nogle gange, dog tabte jeg ligeledes min Jiu Claw position et par gange, da hele Omaplata gamet er helt nyt for mig. Omaplata gamet skal der arbejdes meget mere med!

En teknik jeg dog ikke har, kunne få til at virke er Tepee, hvor man i stedet for at lave en almindelig Triagle, strækker benene ud, så de danner en Lockdown, hvorefter man griber fat omkring begge ben, låser hænderne i et S-Grip, og derefter bare strækker benene ud, og presser knæene sammen, og bruger armene til at mase det hele sammen. Den har fungeret nok til at holde en modstander på plads, men at få ham til at tappe fungerede ikke.

Alt i alt får jeg mere og mere lyst til at arbejde en masse med Rubber Guarden i fremtiden, og mine mål i denne forbindelse vil hovedsagelig være at øge fleksibiliteten i benene igennem en masse udstræk, sådan at jeg hurtigst muligt kan komme i gang med en Rubber Guard, hvor højre fod er godt begravet i modstanderens venstre hofte.
Ligeledes vil jeg i den nærmeste fremtid anskaffe mig bogen Mastering the Twister, som så tilføjer andre positioner til gamet, som fx Side Control.
Dette var første del af mit personlige 10th Planet Jiu Jitsu dokument. Efterhånden som tiden går, og der sker fremskridt vil jeg skrive næste del, og derved vil jeg selv, så vel som andre kunne følge mine fremskridt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.